بسوي فرهنگ‏هاي تكامل يافته براي قرآن و حديث

پدیدآورنجم طرفه

تاریخ انتشار1388/11/21

منبع مقاله

share 986 بازدید
بسوي فرهنگ‏هاي تكامل يافته براي قرآن و حديث

نجم طرفه

يك انقلاب علمي معاصر كه از راه به وجود آوردن فرهنگ‌هاي تكامل يافته در رابطه با موضوع‌هاي قرآن و حديث ـ كه بياد ماندني است‌ـ براي رسيدن به نتيجه‌هاي علمي از راه تفكر و تعقل كه داراي بيان، تفسير و توضيح بيشتر و سودمندتر باشد، پيشنهاد به وجود آوردن دو فرهنگ در رابطه با موضوع‌هاي قرآن كريم و حديث صحيح بر اساس مباني آتيه مي‌شود:

1. مباني فرهنگ موضوع‌هاي قرآن كريم:

مبناي اول: به درستي كه هر كلمه از قرآن كريم، چه اسم، فعل يا حرف باشد به عنوان يك موضوع خاص از قرآن مي‌باشد.
مبناي دوم: به درستي كه حروف هجا يا قرائت، عبارت است از بيست و هشت حرف كه به هر يك از آنها بر مبناي ترتيب خاص خود شماره? خاص داده شده است، بر مبناي ترتيبي كه مي‌آيد؛ تا از آن در فرهنگ استفاده شود:
الف=1، ب=2، ت=3، ث=4، ج=5، ح=6، خ=7، د=8، ذ=9، ر=10، ز=11، س=12، ش=13، ص=14، ض=15، ط=16، ظ=17، ع=18، غ=19، ف=20، ق=21، ك=22، ل=23، م=24، ن=25، هـ=26، و=27، ي=28.
مبناي سوم: وقتي كه هجا يا قرائت حركت فتحه مانند هجا و قرائتِ حرف الف، و هجاي حركتِ ضمه مانند هجاي حرف واو، و هجاي حركت كسره(جاره)، مانند حجاي حرف ياء بوده باشد؛ با اينكه حركتها نسبت به حروف از نظر هجا سبك‌تر است؛ به هر يك از آنها شماره‌هاي آن حروف داده شده است، و آن بدين صورت است:
فتحه=1، ضمه=27، و كسره=28.
مبناي چهارم: بر مبناي مباني سه‌گانه‌اي كه يادآوري شد، هر موضوع (كلمه) از قرآن چه اسم، فعل يا حرف، داراي شماره? خاص خود است تا اينكه از آن در فرهنگ استفاده شود. بدين ترتيب:
مانند شماره?‌موضوع قرآن? (قُرْءانُنْ) =(21+27)+10+(1+1)+1+(25+27+25)=
48+10+2+1+77=138
شماره? موضوع (قَرَأْتَ) =(21+1)+(10+1)+1+(3+1)=22+11+1+4=38
و شماره موضوع حرف باء در (بسم اللّه) =(2+28)=30
و همچنين بقيه? موضوعها.
مبناي پنجم: به درستي كه هر سوره از سوره‌هاي قرآن داراي شماره? خاص خود است، و اين شماره ثبت مي‌شود تا اينكه از آن در فرهنگ استفاده شود.
مبناي ششم: به درستي كه هر آيه از آيات قرآن داراي شماره? رديف خاص خود است، و اين شماره ثبت مي‌شود تا از آن در فرهنگ استفاده شود.
مبناي هفتم: به درستي كه آيات قرآن تقسيم شده است به قسمت‌هايي كه متون قرآن ناميده شده است، و هر متني به نوبت خود موضوعي يا موضوع‌هاي علمي خاص به خود دارد و به بقيه? متون، بيان، تفسير و توضيح مي‌دهد.
بر اين مبنا، بعضي از اين متون بعضي ديگر را بيان، تفسير و توضيح مي‌دهد؛ همان‌گونه كه بعضي از آيات بعضي ديگر را بيان، تفسير و توضيح مي‌دهد.
در اين راستا، هر متني داراي شماره? رديف خاص خود مي‌باشد كه از آن در فرهنگ استفاده شود.
مبناي هشتم: براي هر موضوعي، سوره يا تعدادي از سوره‌ها، آيه و يا تعدادي از آيه‌ها و متن‌هايي كه متعلّق به آنها است، شماره‌هاي پياپي و شماره‌هاي خاص به آنها در فرهنگ وجود دارد.
مبناي نهم: بر مبناي مباني كه در پيش يادآوري شد، بدين نتيجه مي‌رسيم كه هر حرف، حركت، موضوع، سوره، آيه و هر متني از قرآن داراي شماره? خاص به خود است كه از آن در فرهنگ تهيه شده، استفاده مي‌شود. زيرا قرآن بر مبناي سخن خداي تبارك و تعالي بيان‌كننده هر چيز است، كه به عنوان نمونه در سوره? نحل، آيه? 89 مي‌فرمايد: «و نزّلنا عليك الكتاب تبياناً لكل شيئ و هديً و رحمة و بشري للمسلمين»، «بر تو كتاب كه بيان و تفسير و توضيح دهنده براي هر چيز است، فرود آورديم.» توضيح اينكه، اين چيز شامل همه? جهانِ انسان، جهانِ جانوران، جهانِ گياهان، جهانِ بي‌جانان و هر جهان ديگر از جهانيان آسمانها و زمين و غير آنها باشد، به درستي كه همه? آنها تشكيل دهنده? جهانيان خداي تبارك و تعالي كه پروردگار جهانيان است، مي‌باشد.
و چه آن چيز، خداي تبارك و تعالي كه پروردگار جهانيان است، پروردگاري كه مانندي ندارد، باشد. همچنين اين كتاب كه راهنما و رحمت و مژده‌دهنده براي مسلمانان است، بر تو فرود آوريم.
پس اين كتابي است كه از جهت بيان، تفسير و توضيح با هر چيز مطابقت مي‌كند. بنابراين، هنگامي‌كه بيان، تفسير و توضيح رياضي به بيان، تفسير و توضيح كتاب و قرآن ضميمه شود، آن بيان هم با همه چيز مطابقت خواهد داشت.اين توضيح و تفسير كه با رياضي ضميمه شده است در تمامي علوم الهي و انساني و طبيعي جاري خواهد شد.
مبناي دهم: ويژگي‌هاي اين فرهنگ بر مبناي شكلي كه ارايه مي‌شود، تهيه و منعكس مي‌شود:
رديف موضوع و شماره آنرديف سورهسوره و شماره? آنآيهآيه‌هاي متنمتن
1
2
3قَرَأتَ=38
قَرَأتَ=38
قَرَأناه=11416
17
75النحل
106
الاسراء
103
القيامة
15198
45
1897 – 103
45 – 52
1 - 40431
448
861

2. مباني فرهنگ موضوع‌هاي حديث صحيح:

بر مبناي مباني كه در پيش ياد شده است؛ همچنين امكان به وجود آوردن فرهنگ براي حديث‌هاي صحيح و به عنوان: (فرهنگ موضوع‌هاي حديث صحيح) وجود دارد.
در پايان از همه? خواهران و برادران در دنياي اسلام و انسان دعوت مي‌كنيم كه اين طرح را بررسي و مورد توجه قرار دهند. اميد آنكه توفيق عملي براي پياده كردن آن داشته باشيم، انشاء‌اللّه تعالي.بسوي فرهنگ‌هاي تكامل يافته براي قرآن و حديث.

مقالات مشابه

نگاهی به چند اثر جدید قرآنی

نام نشریهپژوهش و حوزه

نام نویسندهمحمدعلی هاشم‌زاده

مقایسه دو فرهنگ قرآنی

نام نشریهآینه پژوهش

نام نویسندهمحمدهادی مؤذن جامی

نمايي از «فرهنگ قرآن»

نام نشریهآینه پژوهش

نام نویسندهرضا بابایی

نگاهي به معجم هاي موضوعي قرآن كريم (قسمت دوم)

نام نشریهبینات

نام نویسندهمحمدعلی ایازی

نگاهى به كتاب فرهنگ موضوعى تفاسير

نام نشریهمجله مشکوة

نام نویسندهمحمدحسین صادق‌پور

فهرست موضوعات سياسى در تفاسير قرآن كريم

نام نویسندهابوالفضل شکوهی